Zweden

14 juli 2022 - Virserum, Zweden

Vanaf Gävle zijn we s'-ochtends vertrokken richting Stockholm. Halverwege de rit hebben we besloten naar Uppsala te gaan, omdat we Stockholm al hadden gezien. Uppsala wordt het Cambridge van het noorden genoemd.  Het is een prachtige universiteitsstad.  We reden op zondag de stad in, en daardoor was het parkeren gratis.  We hadden een mooie plek aan een rivier in het centrum.

Als eerste zijn we de Dom gaan bekijken. Een prachtige kerk met veel kleine kapelletjes aan de zijkanten. Lopend door de stad zagen we het Uppsala Slott op een berg liggen. Eenmaal boven had je een mooi uitzicht over de hele staden omgeving. Na alle bezienswaardigheden te hebben gezien zijn we neergestreken bij de Konditori & Schweizeri. Ouderwets chique. Thee drinken met je pink omhoog 😂. Einde middag zijn we weer opzoek gegaan naar een slaapplek.  We zijn uitgekomen in Södertälje Hamn,  een mooie plek bij een strandje, heerlijk rustig. Frans is s'-ochtends  het fjord ingedoken, wat een baas.

Rond 11 uur zijn we weer op pad gegaan richting Öland. Dat is het uiteindelijk niet geworden. We kwamen in een mega file terecht. De oorzaak bleken 3 stoplichten in een dorp te zijn, 3 auto's erdoor en weer op rood. We hebben er een uur over gedaan.  We kwamen een bord tegen met "Välkommen till Valdemarsvik", hierdoor  werd ik getriggerd. We zijn van de E-weg gegaan op zoek naar de gratis parkeerplaats. Gevonden, maar die bleek niet meer gratis te zijn.  Met hulp van Zweedse buren bleken ook alle plaatsen al verhuurd te zijn. Bij het VVV hebben ze ons naar een 24 uursplek verwezen. Rustige plek tegenover de midgetgolf. Na onze avond wandeling zagen we aan de andere kant van het fjord/baai ook 7 plekken met stroom. We hebben gelijk voor 2 dagen een plek gereserveerd. Het was een dorp met een grote jachthaven,  veel reuring, leuke koffie en eetgelegenheden. Twee van de drie avonden lekker uiteten geweest. Je komt niet veel verder dan een pizza of een hamburger maar toch  even niet te hoeven koken is al lekker. En "the higlight of the day" was de ijstent. Wat een goddelijk ijs. Elke dag hebben we ze bezocht. We zijn op zoek geweest naar het uitkijkpunt in het dorp.  Google had ons naar de juiste plek gebracht,  het was een trap naar boven maar daar hing een ketting over met private .  Tja en toen.... een Zweed aangesproken en de heeft ons meegenomen, door tuinen van andere mensen,  naar een pad naar boven. Eenmaal boven wilde ik een timelaps maken van de zonsondergang,  de ondergang gebeurde achter de grote dennebomen en de timelamps was niet gelukt. Maar weer hadden wel een mega uitzicht over het dorp. Vanochtend op ons gemak alles weer vast gezet, fietsen erop.  Grijswatertank en wc  geleegd, vers water getankt en we konden weer op pad. Toch nog maar even geluncht en een een ijsje gehaald voor de laatste keer. Rond 13.00 uur waren we weer op pad. Onderweg naar Älmhult voor het Ikeamuseum. Maar dat is vandaag niet gelukt.  Onderweg alle weertypes gehad, we gingen weg met zon, na een uur brak echt de hel los, regen,  hagel en onweer.  Ik ben wel wat gewend maar moest de auto echt aan de kant zetten.  Na een half uurtje konden we weer verder en 2 km verderop aas de zon er weer.  Om 16.00 uur zijn we een plek van zoeken en staan nu voor de ingang van een skipiste in het bos,  heerlijk rustig. Hopelijk gaan we morgen eindelijk Älmhult bereiken. We houden jullie op de hoogte 💋💋