Cuenca

6 december 2022 - Parijs, Frankrijk

2 December.: na wat problemen met de watertank zijn we het dorp in gegaan. Dat hadden we met een half uurtje bekeken.  Het was mooi maar niet meer dan dat. Snel weer terug naar de camper en met gierende banden het dorp uit. Op naar Valencia... . dachten we. Bij de afslag Cuenca moest ik eraf. Wist nog niet helemaal waarom. Het was nog 72 km rijden door een prachtig stuk natuur.  Veel bossen,  het bleek een natuurpark te zijn. Inmiddels hadden we al een gratis slaapplek gevonden aan de rivier de Jucar net naast het centrum.  Deze plaats staat bekend om zijn hangende huizen. En wat een goede keuze het was bleek later. Rond 4 uur stonden we op onze plek.  We zijn gelijk naar boven gegaan. Omdat de stad op de rotsen ligt waren het heel wat tredes om boven te komen. Eenmaal boven moesten we nog een steile straat omhoog lopen. Op de Plaza Mayor stond een kerk. En als de deur open staat wil ik altijd even kijken. Dit keer moesten we betalen maar dat was zeker de moeite waard.  Wat een grote en prachtige kerk ongelooflijk. Na een klein uurtje door de kerk te hebben gelopen zijn we naar de camper terug gegaan.  Het werd inmiddels al donker. Lekker prutje gemaakt en op tijd naar bed.

3 December :  heerlijk geslapen in deze rust.  Je hoorde alleen het riviertje. Na het ontbijt zijn we weer het dorp in gegaan maar nu via de andere kant.  Nog meer trappen maar wel met een mega uitzicht.  Boven eerst even op adem komen.  In het weekend gaan de Spanjaarden er massaal op uit met familie of vrienden. Ook hier was dat het geval,  busladingen vol kwetterende mensen stonden overal te kijken. Wij hebben een rustig plekje opgezocht om al het schoons goed te kunnen zien. Koffietijd: Frans had bij een bakkie een plakje cake besteld.  Bleek een vleescake met aardappel te zijn. Ik ben afgehaakt......ze kwam vragen of ik het lekker vond, nope. Bij het afrekenen bood ze een stukje stokbrood aan met kaas zei ze. Yep dat vind ik wel lekker.  Maar er zat voor een jaar knoflook op....heeeeeeerlijk. Ze zag mijn blije gezicht en moest lachen. Rustig terug gelopen naar de camper voor de lunch. Rond 4 uur zijn we weer al die trappen op gegaan voor het science museum met planetarium. Rond 5 uur waren we daar.  Het planetarium was alleen in het Spaans vertelde men dus dat was geen optie.  Dan alleen het museum.  We werden begeleid naar het museum,  daar werd uitgelegd waar we konden beginnen en hoelang je er zoet was. Als eerste het uitzicht over de stad vanaf het balkon,  geweldig. Daarna tot sluitingstijd door het museum gelopen.  Je mocht veel proefjes doen en op knopjes drukken. Heerlijk. Inmiddels was het al 7 uur. Tijd voor een drankje.  De kroeg in dus. En biertje en een wijntje dan krijg je er wat olijven bij, nog een biertje en wijntje,  een bakje chips,  volgende bestelling een toastje ansjovis en als laatste kregen we er ook nog wat kaas en olijven bij. En dat moet je 24 euro betalen. Hier wil je toch blijven wonen 😍. Op de terugweg werden de trappen met ongelijke steentjes mij bijna fataal. Ik zwikte door mijn enkel en klapte met mijn rechter knie vol op de stenen. Broek heel knie geschaaft. Broeder Frans heeft er een verbandje om gelegt en ik kon lekker slapen.

4 December:  Het begon vannacht te regenen en dat bleef het doen.  Tijd om verder te gaan. Onze neus stond weer richting Valencia. Maar ik las dat er vandaag een marathon was een dat het morgen ging regenen. Dat was geen goede keuze. Daarom besloten om een paar dagen naar Parijs te gaan.  Voor de eerste nacht had Frans en camping gevonden net over de Franse grens.  Het was inmiddels donker toen we eraan kwamen.  Bleek de camping gesloten. Maar de eigenaar zei dat we op de parkeerplaats van de Intermarche(supermarkt) mochten gaan staan.  Dat wordt door de politie gedoogd. We waren de enige,  een rustig plekje gezocht iets van de weg af. Morgen weer verder.

5 December: Het verkeer kwam al vroeg op gang daarom waren we al vroeg uit de veren.  Dat was mooi want we wilden vandaag Parijs halen.  We hadden 700 km voor de boeg.  Om en om gereden, het was heerlijk rustig op de weg. Rond half 4 reden we de chaos van Parijs in. Het duurde even voordat we onze camping in Bois de Boulonge op reden. Deze camping moet je gezien hebben...... wat een chaos.  Campers van 17 meter met uitschuifkamers geweldig. Er wonen hier ook mensen permanent volgens mij. Maar wij hebben een lekker rustig plekje aan de Seine.

6 December: eerst een dagkaart gekocht bij de sigarenwinkel.  Met de bus naar het metro station daar verder naar de Sacre coure. Het was aardig mistig dus na weer 6000000 trappen kon je de stad amper zien.  Door met de metro naar de Arc de Triomphe. Ons vergapen op de champs-élysées naar bizar dure winkels. We lijken wel Chinezen die in 3 dagen door Parijs sjezen🤪🤪🤪 Rond 6 uur weer in de buurt van de camping.  Even voetbal gekeken in de kroeg,  bij de slager en warme kip gehaald en die lekker in de salade gegooid.  Morgen weer kijken wat de dag ons gaat brengen.

Fijne avond❤️❤️

1. Lilian:
    7 december 2022
    Wat een mooie kerk en wat een mooie uitzicht
    En je broek ziet er ok mooie uit gelukkig niks gebroken en gelukkig een hele knappe dokter die verband om je knieën dat is wel fijn voortaan voor zichtige doen hè
    Groetjes Lilian 💋💋💋💋💋💋
  2. Ine: