Weer thuis

9 december 2022 - Almere, Nederland

7 December: vandaag zijn we om 10 uur richting stad gegaan.  Als eerste een bezoek gebracht aan het bizarre Père Lachaise. De grootste begraafplaats van Parijs. Het is zo groot dat het gewoon straten heeft waar auto's doorheen kunnen rijden. Bizarre grafmonumenten, het ligt op en in elkaar.  Heel apart om daar doorheen te lopen. Na de koffie met de metro naar Ile de la cité. We willen graag de Sainte Chapelle zien.  Niet goed ingelezen dat je daar een tijdslot voor moest boeken en natuurlijk betalen.  Daar aan gekomen leek het wel de wachtrij van de Efteling.  De hele straat stond vol met wachtende mensen.  Geen zin in dus maar door gelopen.  Ik had gelezen dat aan het einde van het eilandje en oorlogs monument is voor gedeporteerd Franzen in WO 2. Een prachtig en indrukwekkend museum waar je je ook hier afvraagt,  wat hebben we geleerd van deze oorlog....... op de terugweg liepen we langs de Notre Dame die volop in de steigers staat na die verschrikkelijke brand.  Je kon goed zien hoe en wat ze aan het restaureren zijn. Onwijs veel vakmanschap om het weer in de oude staat terug te krijgen. Voor vandaag stond alleen nog de Eiffeltoren op het programma. Weer de metro in maar daar liepen we tegen een afgesloten metrolijn aan.  En verwijzingen hoe je verder moet daar zijn de Franzen niet zo goed in. We hebben besloten om maar te gaan lopen.  We hebben door de wat rijkere wijken gelopen met prachtige winkels.  Omdat het al donker was kon je ook heerlijk overal naar binnen gluren.  En uur later stonden we onder de toren, prachtig gezicht met al die lichtjes. Het was er zo druk dat naar boven gaan geen optie was. Inmiddels was het etenstijd geworden,  de metro weer gepakt en richting de bus.  Die liet behoorlijk op zich wachten waardoor we pas om 20.45 terug waren bij de camper.  Nadat we dikke 10 uur op onze voeten hadden gestaan waren we er klaar mee. Bakkie thee met een stukje chocola en klaar.

8 December: onze laatste dag in Parijs. We zijn de dag rustig begonnen.  Rond 11.30 op de fiets naar de stad.  Half uurtje rijden,  o.a. over de champs elysees en door het Bois de Boulonge . Wat een ervaring. Om 13.30 hadden we een tijdslot bij de Dior tentoonstelling.  In deze wijk zitten alle grote merken, Givenchy, Chanel, Jimmy Choo, Tiffany's enz. Alleen al naar alle mensen kijken die daar in en uit de winkels lopen is al een feestje.  Nog even in de rij staan en dan naar binnen.  Wat een prachtige tentoonstelling.  Het leven van Christiaan Dior wordt volop beschreven.  En dan zijn kleding... zo tijdloos en prachtig.  Je valt van de ene verbazing in de andere.  Ik ben zo blij dat ik geweest ben. Op de fiets weer terug,  dit keer moesten we een fietstunnel in onder de Arc de Triomphe door.  Ook weer zo'n ervaring.  De rest van de middag de beentjes omhoog en lekker op standje rust.

9 December: Frans is gisteravond erg beroerd en verkouden geworden.  De hele nacht is hij aan het spoken geweest. Daardoor waren al vroeg wakker.  Hebben rustig ontbeten,  alles opgeruimd en om 7.30 reden we het terrein af.  Op naar huis. Rond 12.40 waren we weer in Nederland. Gelijk wat boodschappen opgehaald.  En nu lekker weer van ons huis genieten.

Het was een heerlijk vakantie.  Iedereen bedankt voor het lezen en alle reacties.  Tot onze volgende reis💋💋❤️❤️

1. Beaudine den Hartog:
    9 december 2022
    Wat leuk om te lezen❤️ welkom terug!
  2. Merel Sloot:
    ♥️♥️♥️
  3. Lilian:
    10 december 2022
    Wat mooie fijn dat jullie weer thuis zijn
    En Frans lekker uitzieken beterschap 💋💋
  4. Ine: