Laatste dagen Zweden

19 juli 2022 - Höllviken, Zweden

We zijn in Älmhult naar het Ikea museum geweest. Drie etages Ikea geschiedenis met veel informatie over de oprichter, Ingvar Kamprad en zijn gedachtengoed. Tot op de dag van vandaag wordt er veel door Ikea voor de mensheid gedaan. Jongeren kunnen in Afrikaanse landen studeren, er is een researchlab opgezet voor onderzoek naar kanker, heeft opklapbare woningen bedacht en geschonken aan de UNHR in oorlogsgebieden in o.a. Irak, Afghanistan enz. Alles kwam voorbij, van de voorpagina van alle catalogussen, onze keuken en de kindermeubeltjes in de primaire kleuren. Te leuk allemaal.

Daarna weer even boodschappen gedaan voor de komende dagen en op naar Ystad. Helaas dat hadden meer mensen zich bedacht.  Betaald zat vol en langs de kust mag je nergens met je camper staan 's-nachts.  Aan het zoeken geweest op het internet en we hebben uiteindelijk wat gevonden bij een manege in Svarte, daar moesten nog een paar plekken zijn. Gelukkig was dat ook zo.  We hadden een mooi plekje boven op een berg. Onwijs vriendelijk eigenaar,  heerlijk rustig.  Hier bleven we 2 dagen staan.  We zaten 5 minuten wandelen van het strand en van het station,  wat wil je nog meer.

De volgende dag met de trein naar Ystad en lekker door de stad geslenterd. Het was zaterdag en dan gaan de winkels om 3 uur dicht 🙃tja dan maar de kerk bezoeken. Een machtig mooie trouwens.

De volgende dag zijn we op de fiets naar Ales Stenar gegaan, ook wel het Zweedse Stonehenge genoemd. In de Viking tijd is dit neergezet om de tijd te bepalen.

Het was 26 km fietsen maar behoorlijk fris met 15 graden. Onderweg nog gestopt voor een warm bakkie koffie en thee. Eenmaal boven op het duin had je een prachtig uitzicht. Onderaan was een klein dorpje met wat winkeltjes. We zijn gaan kijken bij een outdoor winkeltje. De eigenaar was een fervent camperaar dus even mee staan kletsen.  Toen we afscheid namen was ik 2 rendierhuiden rijker. Leuk als je op de fiets bent. Even creatief denken en ze konden mee. Eentje in een papierentas, onder Frans zijn rugzak en de ander voorzichtig achterop. Op de terug weg werd het gelukkig wat warmer en zijn we neergestreken op het terras aan het strandje in Svarte.

Het was hier zo lekker dat we nog 2 dagen hebben bijgeboekt. De bedoeling was om met de trein naar Malmö te gaan maar het bleek daar de hele dag te regenen.   Het was 19 graden gaf de weerapp aan in Svarte. Met een vest aan richting Ystad dan maar. Maar de gevoelstemperatuur lag daar een stuk lager.  Bij oa de H&M was iedereen truien en jassen aan het scoren, dat hebben wij ook maar even gedaan. Met een trui aan was het een stuk aangenamer. De middag afgesloten op het terras aan het strand, het was bewolkt maar toch hebben we daar lekker gezeten en ons bezoek aan Svarte afgesloten. Vanochtend goed gekeken waar het nog een beetje koel blijft.

We staan nu aan de Oostzee in Höllviken met zicht op "the bridge". Dit zal de laatste wildplek worden van de vakantie. Zodra we de brug over zijn is het gedaan met gratis kamperen.  Denemarken kent het allemansrecht niet.

Mensen, de neus staat al de goede kant op. We beginnen heel voorzichtig huis al te ruiken 😂😂 . Het is hier te komende dagen niet warmer dan 20 graden. Ik hoop dat jullie het vol kunnen houden met die immens hoge temperaturen. Hou het koel 💋💋

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Merel Sloot:
    19 juli 2022
    😍😍😍♥️
  2. Lilian:
    19 juli 2022
    Ja het is hier 38 graden maar lekker niks doen en lekker ijsje eten daar reden we het wel mee
    Wat een mooie omgeving daar ik ben er nog nooit geweest
    Maar jullie genieten lekker en dat is goed
    💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋