Zweden

7 juli 2022 - Umeå, Zweden

Inmiddels zijn we weer in Zweden. De Lofoten hebben we achter ons gelaten.  We zijn 2 dagen in Trömso geweest in een hotel. We wilden lekker even bijtrekken in alle rust. Dat is niet gelukt.  We lagen naast de kraamkamer van een meeuw die de hele nacht aan het schreeuwen was, en boven een kroeg. In Noorwegen hebben ze geen airco in de meeste hotels,  en als 24 uur de zon schijnt wordt het erg warm, maar een raam openzetten met de kroegangers in je oor was niet heel fijn. En dan lagen wij nog wel op de 7e etage. Maar we henbben ons prima vermaakt inTrömso. De kathedraal bezocht waar we 's middags zijn aangeschoven bij een zomerconcert. Heerlijk op een terrasje gezeten.  De volgende dag de hoge brug overgelopen naar de andere oever om daar met de kabelbaan de berg op te gaan. Met een mega uitzicht.

De volgende dag weer vertrokken naar Narvik, daar een dagje rond gelopen. Frans is naar een oorlogsmuseum geweest en ik heb wat gewinkeld. Na een mooie nacht aan een meer door naar Kiruna. Frans wilde graag naar Kiruna omdat de stad aan het verzakken is door het winnen van ijzererts in de mijnen onder de stad. Men is al een tijdje de stad aan het verplaatsen.  Sommige huizen of gebouwen worden letterlijk opgekrikt en een stuk verder weer neergezet, ze zijn daar experts in, andere bouwwerken worden gesloopt en nieuwbouw weer op een andere plaats. Erg indrukwekkend allemaal. De Kiruna kirka is een prachtige houten kerk helemaal in de Sami cultuur.

Het begon te regenen dus hebben we van de rest van de dag een reis dag gemaakt. Het kwam met bakken de hemel uit. Rond 5 uur waren we in Töre op de camping. Hier blijven we 2 nachten. De wasmand liep weer over dus tijd voor een wasmachine en droger. De campings zijn redelijk rustig maar de muggennnnnnnnnn. Het lijkt wel of we de builenpest hebben, helemaal lek gestoken, vreselijk!!!!

Vandaag hebben we de camper op het parkeerterrein van een grote supermarkt in Ümea neergezet en zijn met de fiets naar het centrum gegaan. Een leuke stad met veel leuke winkels en kroegen. Lekker wat gedronken en gegeten en op de fiets weer terug. Inmiddels staan er meerdere campers om daar te overnachten. Altijd gezellig. Misschien dat we morgen verder gaan,  maar het zou zo maar kunnen zijn dat we hier nog een dagje blijven staan.