Lofoten

26 juni 2022 - Eggum, Noorwegen

Eigenlijk wilden we 2 dagen in Bodö blijven. Maar de site van de boot gaf aan dat ze vol zaten.  Daarom naar de haven gegaan om te kijken wanneer we wel mee kunnen. Geen loket of iets te vinden. Je ziet mensen en beetje doelloos rond lopen omdat niemand iets wist. Uit eindelijk heeft Frans een havenmeester gesproken en die vertelde dat er nog plaats genoeg was.  Tja wat gaan we doen.... Dan toch maar mee naar de overkant.  Om 18.45 kwam hij los van de kade. De eerste 1.5 uur was de zee rustig en ging het prima,  de 2,5 uur daarna heb ik nog net niet de kotszakjes nodig gehad. Wat een ellende is dat toch.  Maar we hebben het gehaald.  Om 22 uur stonden we aan de overkant in Moskenes. We hadden al een plekje gevonden op het zuidelijkste puntje van het eiland.  We dachten iedereen gaat omhoog dus gaan wij naar beneden.  Helaas ging die vlieger niet op.  Het terrein stond vol campers,  gelukkig waren er nog een paar vrije plekken.

We stonden in Ä en het dorpje moest heel leuk zijn.  Je moest vooral de bakker niet vergeten volgens de informatie die we hadden. Om een uurtje of 11 zijn we naar het dorp gelopen en hebben een bakkie gedaan bij de bakker. Nog nooit zulk lekker brood en gebak gegeten.  Alles wordt nog gebakken in houtgestookte ovens, geweldig. Voor de rest hadden we het gevoel dat we in Volendam waren.  Teveel toeristen op te weinig vierkante meters. We zijn snel weggegaan.

De rit zou naar Reine gaan. Maar ik weet dat het weekend midsummernacht gevierd werd. Maar het leek Amsterdam wel, totale verkeers chaos.  Overal liepen en kwamen mensen vandaan,  we werden helemaal gek!

Omgekeerd en weggereden opzoek naar een andere plek die hopelijk iets rustiger zou zijn. We hadden een camping gevonden maar daar aangekomen leek het meer op een jeugdhonk en dat voor 45 euro.....nope. Maar weer opzoek naar iets anders. Uiteindelijk hebben we een plek gevonden in Skreda  aan een groot meer. Wel nog wat dicht bij de weg maar prima te doen. Prachtig uitzicht, helaas niet alleen dit keer.

De volgende ochtend zijn we weer opzoek gegaannaar een  camping. Ik moest nog de was doen. Onderweg zagen we een mooie kerk dus stuur om en even kijken. Op de ppl liepen we tegen een Belgische echtpaar aan die al voor de 6e keer op de Lofoten waren. Ze vertelden dat ze het tourisme met 300% hebben zien groeien in de laatste 6 jaren. Vooral de Duitsers met hun immens grote campers zijn er in grote getalen. Daar kan je hier echt niet omheen.

Hij vertelde dat we zeker naar Eggum moesten, niet zo druk en je kan er prachtig wandelen.

Eindelijk hebben we de echte Lofoten ontdekt. Wat een mooie plek,  er stond nog een ruïne uit de 2e wereldoorlog. Dat was een radarstation geweest om de konvooien naar Moermansk in de gaten te houden. Daarnaast lag een prachtig wandelgebied en mooie stranden. Ik snap nu de uitdrukking hemel op aarde. Dit was het echt.

Nu staan we direct aan een fjord in Eggum met een mega uitzicht. In alle stilte, je hoort alleen de vogels en het water.  Ik denk dat we heerlijk zullen slapen.

Gr. Ine 💋💋

1. Merel Sloot:
    26 juni 2022
    😍😍😍😍😍
    Prachtig!!!
  2. Gillis:
    26 juni 2022
    Heel mooi ! Jammer dat het zo druk was, komt wellicht ook door midzomer waar iedereen samen komt. Ondanks dat mooie plekjes gezien zie ik 😻
  3. Lilian:
    27 juni 2022
    O wat mooie 😘😘😘😘😘😘😘😘
  4. Lilian:
    27 juni 2022
    Jullie hebben soms op sommige plekken niet fijn
    Maar daar in tegen komen jullie op zulke mooie plekken dan kan je als weer vergeten en lekker genieten van de rust en uitzicht
    Ik vindt het heel fijn voor jullie dat jullie lekker genieten met ze tweeën
    Een hele dikke knuffel 💋💋💋💋💋