Op weg naar de Lofoten

24 juni 2022 - Bodo, Noorwegen

Gisteren weer op tijd op pad gegaan. Het heeft de hele nacht geregend als een malle zo hard. Daardoor slecht geslapen,  en halverwege de nacht bleek ik in een waterbed te liggen. Het bleek dat 3 van de 4 ramen in het slaap gedeelte lek waren. Nou was dat waterbed wel wat overdreven, de zijkant van mijn bed was nat geworden. Gelukkig zitten we nog in de garantie dus gelijk maar een mailtje eruit gegooid.

Overtocht nummer 5 van Kilboghamn naar Jektvik. Aangekomen bij de haven zagen we de boot net de haven uit varen.  Maar een uurtje later konden we toch mee.  Halverwege de vaart passeerden we de poolcirkel. Een uurtje later waren we opweg naar de haven van Ägskaret voor de overtocht van 10 minuten naar Forøy.

Onderweg en mooie lunchplek opgezocht. Je moet echt je best doen om geen mooie plek te vinden.

We stonden vlak bij een gletser waarop nog een dikke laag ijs lag. Het is gelukkig weer gaan regenen de wind is ook aangetrokken tot kracht 5. In de bergen is de wind behoorlijk onberekenbaar, had beide handen echt nodig om de camper op de weg te houden.

In Storvika een slaapplaats gevonden aan het einde van een fjord.  Vlak naast de supermarkt.  Overal stonden leuke zitjes en bbq's. Dat is in Noorwegen prima geregeld.

Het was 23 juni, midsummernacht. Ik had gelezen dat het zo'n mooi spektakel zou worden. Ik zat er helemaal klaar voor.... wat denk je.....dikke mist en tegen in het fjord.  Helemaal niets te zien,  grgrgr.

Vanochtend lekker uitgeslapen, gelukkig was de wind van liggen.  Alles weer geloosd en nieuw water ingenomen.  We konden we op pad. Onderweg naar Bodö een afslag genomen naar Gildeskäl. Zou een prachtig oud kerkje staan in een vissershaventje. Daaraan gekomen bleek de weg naar het dorp opgebroken te zijn. En stukje verderop lag een provisorisch parkeerveld. Ik had hem net neergezet toen Frans aangesproken werd dat de kerk gesloten was ivm een begrafenis.

Stuur om en verder. Op naar de Saltstraumen. Dat is de snelste getijdenstroom van Noorwegen. In zes uur wordt met 40 km p.u. een mega hoeveelheid water door een smalle doorgang geperst. Dat is een prachtig  gezicht en een overweldigend geluid. We moesten wel even 2 uur wachten voor het allemaal begon.

Nu staan we sinds 4 uur te wachten in de haven van Bodö. De boot gaat om 18.45 en als het goed is staan we dan 4 uur later op de Lofoten.

De temperatuur is gelukkig aan het oplopen. De afgelopen dagen is het niet boven de 11 graden geweest. Op dit moment is het hier 17 graden.

Groetjes Ine 💋💋

1. Lilian: